blog how to, blog trick, blog tips, tutorial blog, blog hack

Masukkan email anda:

Disediakan oleh: FeedBurner

PULAKDAH FRIENDS

Tentera & Polis Ecuador Memberontak

Friday, October 1, 2010
Polis melakukan aksi protes di jalan-jalan ibu negara bagi memprotes Undang-Undang baru yang akan menghilangkan sejumlah pemberian bonus untuk mereka.


Kira-kira 150 tentera turut memberontak telah menduduki bandar internasional Ekuador di Quito, ibu negara Ecuador.


Keadaan darurat telah pun diisytiharkan di negeri Amerika Selatan itu.


Pertembungan turut juga terjadi di antara yang pro dan kontra terhadap keputusan Presiden Ecuador Rafael Correa.


Presiden Ecuador Rafael Correa mengecam apa yang disebutnya sebagai kudeta itu. Ia juga terkena gas pemedih mata ketika berusaha meredakan ketegangan di antara tentera.


Dengan memakai topeng asap, Presiden Rafael Correa (tengah) dibawa ke rumah sakit.


QUITO - Presiden Ecuador Rafael Corea diselamatkan daripada serangan polis yang mengamuk. Corea dilarikan tentera tempatan dari sebuah hospital tempat dia terperangkap dari amukan polis yang kecewa setelah dia memotong gaji polis Ecuador.

Corea sebelum itu terperangkap di hospital selama lebih dari 12 jam, setelah dirawat akibat tembakan gas pemedih mata yang diarahkan kepadanya ketika ratusan polis yang sedang marah menyerangnya. Demikian dilaporkan Associated Press, Jumaat (1/10/2010).

Operasi menyelamatkan Presiden Ekuador tersebut berlangsung selama 35 minit dan menyebabkan seorang petugas keamanan terluka. Sementara itu, pemerintah menyatakan seorang terkorban dan enam yang lain cedera, saat terjadi pertembungan antara polis dengan penyokong Corea.

Sebaik berjaya menyelamatkan diri, Corea mengucapkan terima kasih kepada penyokongnya yang sanggup menghampirinya di hospital. Menurut Corea penyokongnya merupakan pejuang yang berani mati demi demokrasi.

Sebelum itu, ketika terperangkap di hospital, Corea bersumpah akan keluar sebagai seorang presiden atau dalam keadaan sudah menjadi mayat.

Insiden pemberontakan pihak polis terhadap Presiden Ekuador berusia 47 tahun tersebut meletus setelah diluluskannnya Undang-Undang yang baru. Undang-undang tersebut memungkinkan adanya pemotongan fasiliti terhadap pihak polis.




Sumber : AP,Reuters


Jika anda minat artikel ini :
thanks1
Read Full 0 comments

Sejak Zunar Kena Tangkap, Order Cukup Banyak


Aku : Hello, saya nak tanya pre-order saya dengan Cartoon Kafe. Saya masih belum terima lagi tempahan saya lepas 3 hari order. Dengan siapa saya nak rujuk?

Aizad Cartoon Cafe : Oh, Encik nak tanya kenapa barang tak sampai lagi ye. Minta maaf Encik, sejak Zunar kena tangkap. Kami terima banyak order dalam masa yang serentak.

Aku : Ye ke. Stok cukup tak?

Aizad Cartoon Kafe : Itulah. Dah la Zunar kena tangkap. Barang pulak kena rampas. Lepas Zunar kena tangkap banyak pula yang order sampai tak cukup tangan. Kalau Encik tak terima lagi barang dalam hari Selasa atau Rabu minggu depan, Encik call saya balik.

Aku : Oh OK. Boleh tahu dengan siapa saya bercakap.

Aizad Cartoon Kafe : Saya Aizad.

Aku : Ok terima kasih. Nanti kalau ada apa-apa hal saya call dan rujuk pada Encik Aizad.

Aizad Cartoon Cafe : Ok Encik. Tiada masalah. Encik duduk di mana?

Aku : Di Melaka.

Aizad Cartoon Cafe : Hari Selasa dapat la tu. Ok terima kasih Encik.

Aku : Sama-sama.



P/S : Kepada pihak PDRM. Terima kasih kerana mempromosikan Zunar dan Gedung Kartun!



Jika anda minat artikel ini :
thanks1
Read Full 0 comments
Related Posts with Thumbnails

Hot Blog

 

© Black Newspaper Copyright by Pulakdah! | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks