blog how to, blog trick, blog tips, tutorial blog, blog hack

Masukkan email anda:

Disediakan oleh: FeedBurner

PULAKDAH FRIENDS

But Iniesta Jadi Dana Pesakit Lumpuh Otak

Thursday, July 15, 2010

BARCELONA - But bola sepak yang dipakai Andres Iniesta ketika menjaringkan gol ke gawang Chelsea di perlawanan Liga Champions musim 2008-09 terjual dengan harga 100 ribu euro (lebih RM 400 ribu). Namun sehingga kini, si pembeli tidak juga menonjolkan dirinya.

Kejadian ini berlaku pada awal tahun lalu ketika keluarga Javier, yang anaknya menderita lumpuh otak (cerebral palsy), mengirimkan poster dan jersi Barcelona bernombor 8. Keluarga itu berhajat meminta tanda tangan Iniesta demi mendapat tambahan dana untuk tujuat rawatan penyakit yang dideritai Javier.

Mendengar perkhabaran ini, Iniesta tidak hanya menandatangani poster dan jersi, tapi juga sekaligus memberikan but bola sepak miliknya kepada Javier. Menerima paket kiriman berisi dua pasang sepatu tentu sahaja membuatkan keluarga Javier terkejut.

Selang beberapa bulan, penyakit Javier tidak kunjung sembuh. Pembiayaan rawatan yang mahal dan memerlukan dana yang besar membuatkan keluarga Javier memutuskan untuk melelong but bole sepak Iniesta tersebut.

Hasilnya sangat positif. Ia berjaya dilelong sehingga 100 ribu euro. Tapi, anehnya si pembeli menolak untuk memperkenalkan diri untuk datang dan mengambil but bola sepak Iniesta tersebut. Dan ia terjadi hingga tujuh bulan lamanya.

Keluarga Javier lalu berusaha mengambil tahu tempat tinggal si pembeli. Bahkan hingga membawa sepatu Iniesta itu ke kem latihan Barcelona di Camp Nou dengan harapan dapat bertemu dengan si pembeli. Tetapi ia sia-sia.

Tidak tahu apa yang perlu dilakukan dengan but bola sepak Iniesta itu. Keluarga Javier kemudian menghubungi Iniesta dengan tujuan untuk mengembalikan but bola sepaknya. Tetapi Iniesta menolak.

Sejak itu, but bola sepak Iniesta akhirnya disimpan di kotak deposit di Caja Rural Central Cox (Alicante), menunggu si pembeli misteri untuk datang mengambilnya.

Jika anda minat artikel ini :
thanks1
Read Full 0 comments

Persoalan Ayam atau Telur Sudah Terjawab

“Mana yang lebih dulu, ayam atau telur?” sudah menjadi pertanyaan paling filosofis ataupunn ilmiah selama berabad-abad.Tapi kini, jawapannya sudah ditemui.

Para ilmuwan minggu ini mendakwa telah menemui jawapan teka-teki tersebut. Jawapannya, adalah ayam.

Seperti dilaporkan Mailonline, para peneliti menemukan bahawa pembentukan kulit telur bergantung pada satu protein yang hanya ditemui di indung telur ayam. Ini bermakna, telur hanya boleh terjadi jika berada di dalam ayam.

Protein yang disebut ovocledidin-17, atau OC-17 – bertindak sebagai katalis untuk mempercepat pengembangan kulit telur itu.

Cangkan keras ini penting sebagai tempat bagi kuning dan putih telur. Para ilmuwan dari universiti di Sheffield dan Warwick menggunakan super komputer untuk men-‘zoom in‘ pembentukan telur tersebut.

Komputer yang disebut HECToR itu mengungkapkan bahwa OC-17 sangat penting dalam memulakan kristalisasi atau tahap awal penciptaan kulit telur.

Protein tersebut mengubah kalsium karbonat menjadi kristal kalsit yang membentuk kulit telur.

Kalsit kristal ada di berbagai tulang dan tempurung tetapi mereka terbentuk dengan lebih cepat di dalam tubuh ayam. Unggas itu mampu menghasilkan 6 gram kulit telur setiap 24 jam.

Dr Colin Freeman, dari Departemen Teknik Material Universitas Sheffield, mengatakan : “Selama ini orang mengira bahwa yang terlebih dulu ada adalah telur, tapi kini kita memiliki bukti ilmiah yang menunjukkan bahawa sebenarnya ayamlah yang lebih dulu ada.”

“Protein itu sudah diidentifikasi lama dan diketahui terlibat dengan pembentukan telur. Ternyata, dengan memeriksanya kita dapat melihat cara protein itu mengendalikan proses pembentukan kulit telur.”

“Menarik untuk diketahui bahawa berbagai jenis spesies burung memiliki variasi protein tetapi dengan cara kerja yang sama,” kata Freeman.

Profesor John Harding, dari jurusan yang sama di Sheffield, mengatakan bahawa penemuan itu juga berguna untuk perkara lain.

“Memahami cara ayam membuat kulit telur dapat memberi petunjuk menuju rancangan baru ataupun bahan baru,” katanya.

‘Alam telah menemukan penyelesaian inovatif untuk semua jenis masalah dalam ilmu berkaitan materi dan teknologi – kita dapat belajar banyak daripada alam.”

Penemuan itu diterbitkan dalam majalah “Structural Control Of Crystal Nuclei By An Eggshell Protein”.

Jika anda minat artikel ini :
thanks1
Read Full 3 comments
Related Posts with Thumbnails

Hot Blog

 

© Black Newspaper Copyright by Pulakdah! | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks