blog how to, blog trick, blog tips, tutorial blog, blog hack

Masukkan email anda:

Disediakan oleh: FeedBurner

PULAKDAH FRIENDS

Bendera Israel Berkibar Kali Pertama Di Abu Dhabi

Thursday, October 15, 2009

Abu Dhabi – Bagi sebahagian besar negara Arab, bendera Israel tentu menjadi sebuah ‘barang haram’ untuk dikibarkan di negaranya. Namun, hal yang mengejutkan terjadi di UAE, sebuah bendera Israel dikibarkan untuk pertama kalinya di sana hari ini.

Hal ini terjadi ketika delegasi dari negara Yahudi itu menghadiri sebuah pertemuan internasional di UAE. Dua delegasi Israel menghadiri pertemuan The International Renewable Energy Agency (IRENA) di Abu Dhabi, sejak Isnin (12/10).

"Walaupun Israel tidak memiliki hubungan diplomatik dengan UAE, namun kehadiran perwakilan Israel ini diterima setara dengan anggota yang lain. Dan bendera Israel berkibar untuk pertama kalinya di negeri ini," kata Kementerian Luar Negeri UAE.

Israel sebelum ini telah memiliki pejabat perdagangan di dua negara teluk Arab, iaitu Oman dan Qatar, yang dibuka pada 1996. Walaubagaimanapun kedua perwakilan itu telah ditutup.

Oman menutup pejabat perdagangan Israel di Muscat pada Oktober 2000 selepas meletusnya perjuangan intifada Palestin kedua. Ia disusuli Qatar yang menutup pejabat perdagangan Israel pada Januari sebagai bentuk protes di atas perang di Gaza.

Sumber : AFP
Read Full 0 comments

Bagan Pinang - Di sana Aku, Dia & Mereka Ketemu...

PRK Bagan Pinang 3 hari telah berlalu. Yang telah menang, tahniah. Yang tewas, banyakkan muhasabah. Dalam pilihanraya begitulah. Ada yg gembira, ada yang berduka. Apa yang penting, tuntutan demokrasi itu sendiri walaupun ia dicemari dgn gengsterisme dan pergaduhan. Alhamdulillah, PRK Bagan Pinang ini adalah pilihanraya kecil yg kedua yg saya bertugas. Dahulu di Kuala Terengganu. PRK yang lain aku tidak dapat bersama. Maklumlah, semuanya berlangsung pada hari bekerja. Apa punya angin lintang yg meresap masuk ke dalam SPR bertindak sedemikian rupa..:))

Sahabat2 sekalian, kebiasaannya aku menulis disertai dgn gambar. Mudah dirujuk, mudah dilihat dan mudah difahami. Bukankah kita semua di rakam aksi di dunia dr hari ke sehari? dari lahir hingga mati? dr bangun hingga tidur? semuanya akan ditayang di akhirat kelak. Moga yang baik2 saja untuk kita.

3 Oktober 2009, Bagan Pinang

Alhamdulillah, jam 4 pagi sampai di sana. Bermalam di sebuah masjid yang jaraknya 7 km dr Teluk Kemang.

3 Oktober 2009, Bagan Pinang, 6.30 pagi

Awalnya aku sampai. Oh, dah ramai yang menanti. Kami di bayar ke untuk ke sini?
Ya, mmg dibayar. Bayaran akan di 'claim' di akhirat; jika niat kita untuk Islam.
Allahuakhbar!
Diringkaskan cerita, aku yg menjadikan diriku sbg jurugambar telah dapat mengikuti kisah dan perjalanan penamaan calon pada hari tersebut. Maka, tidak hairanlah aku dapat bergambar bersama-sama pimpinan. Seorang demi seorang yg muncul.
Cakap pun tak guna, tengok je la gambar bawah ni :

DS Nizar merupakan pimpinan pertama yg hadir ke sana. Oleh kerana beliau org pertama, maka aku, dia dan mereka bergambar bersamanya..

Ini dia. Srikandi. Dapat jugak snap gambar adik2 ni walaupun mula-,ula macam tak sudi. Steady la dik.. Semangat. Mantop!


Datang pula pimpinan yang lain.

Itu dia, anak jati Johor, menjadi Naib Presiden Pas dan MP di Kelantan. Pak Mat Nasir cukup arif berkaitan dgnnya..:)) Maka, bergambarlah aku, dia dan mereka...



Alamak, ini YB Salleh Man, bau menang ada lagi la.hihi..YB PR baru, ADUN permatang pasir.cukup humble orangnya. Maka, bergambarlah aku, dia dan mereka..




Ustaz Tuan Ibrahim. Bekas ADUN aku dulu. Adun jengka. Lembut saja berbicara. Menusuk ke qalbu. Berarak ke pusat penamaan calon bersamanya, juga Dr Hatta, Dr Zul dan pimpinan yang lain.



Itu dia..rakan2 kita dari parti seberang. Hihi..mcm2 la diorang ni..Hari pertama dah merempit. Ikut korang la, kami yang ada kamera, apa lagi, snap jangan tak snap



Ambik kau, kan dah kena kepung..haha..lain kali jangan buat provokasi. kiki..kan gambar dah masuk dalam facebook..nasib la kau..


Seronok snap gambar org lain. Macam2 aksi. Kamera murah je. Yang penting, perlu kreatif apabila mengambil gambar meliputi sudutnya, nilainya, cahayanya dan lain. TPU dan Hakim lebih arif. Tanya mereka k..:))

Namun tanpa aku sedar, ada pihak2 yang merakamkan aksi aku menangkap gambar. Macam mana tu? haha..tengok gambar bawah ni :


haha..nice picture kan..Terima kasih kepada Hakim Ishak untuk gambar ini. Aku dok sibuk tangkap gambar mat2 rempit, Hakim dok sibuk tangkap gambar 'jurugambar' tak berbayar macam kami. Maka, bergambarlah aku, dia dan mereka..kiki..




Ops..macam ni pulak aksi aku..kiki..Siapa yang tangkap gambar aku ni ek? Tau2 je, dah tag nama aku..kiki...Maka bergambarlah aku, dia dan mereka..ngeeeeeeeeeee~


Ha, gambar ni antara gambar favorite aku. Ihsan dari akhbar Sinar Harian semua edisi ( Ahad - 4/10/2009).. Salute! Cantik gambar yang dirakamkan ini. tahu tak kenapa gambar ni cantik? haha..senang je jawapannya, sebab ada gambar aku..ngeeeeee!! Maka, bergambarlah aku, dia dan mereka..




Aksi yang dirakamkan secara spontan amat merujakan aku. Terima kasih kepada Hakim Ishak, Dhamam dan Sinar Harian (melalui Saudari Farin Sawal)..:))




Waktu penamaan calon juga aku ketemu sama rakan2 facebook. Nenek Brutal, Hakim Ishak dan Topeng Perak Unmasked. 2 jurugambar, seorang penyibuk untuk dirakamkan gambarnya..Nak tahu siapa? Tanya TPU..kiki..



Hakim, terima kasih untuk gambar ini. Semoga berjaya dlm bidang yang diceburi..Caiyok2..Masa bergambar dengan Hakim ni, aku tengah beratur panjang menunggu giliran untuk ke tandas. Panjang sei..haha. Akhirnya tangki kosong jua. Macam cerita P ramlee plak..45 minit tunggu. Sambil menunggu, Hakim sapa aku untuk bergambar. Maka bergambarlah aku, Hakim dan mereka (org2 lain yg sedang menunggu giliran untuk ke tandas) ngeeeeeeeeee~!

Yes, ini gambar yg terakhir..Kemuncak segala gambar. Ihsan dari Topeng Perak Unmasked. Aku dan Nenek Brutal ketemu. Excited!! kiki.. Busuk+masam+baju basah..Haha..Maka, bergambarlah aku, dia dan mereka (siapa mereka dlm gambar ni? haha..TPU dan bendera PAS la..Kiki)


Semua gambar ini memberi erti yang cukup bermakna kepada aku. Kecilnya dunia ini, di bagan pinang saja bisa aku ketemu rakan2 facebook. Jika saat2 sebegini bisa dirakam dan dinukilkan di ruang yang tidak seberapa ini, apakan pula kisah hidup kita dari lahir sehinggalah bertemu padaNya. Semunya telah dinukilkan di louh mahfuz, kita hanya pelakon di dunia. Semuanya akan ditayang di akhirat. Ya Allah, tetapkanlah hati2 kami akan jalanMu yang sebenar..Ameen.Insafi diri, kenali diri.

~akhi fairuz al-jengkari~

Read Full 0 comments

Amannya Perhimpunan Aman Di Perancis

Perhimpunan Aman di hadapan Istana Elysee (Foto : Kosmo)


PARIS - Sayap pemuda parti pembangkang Perancis melancarkan kempen menggesa belia yang menganggur meminta Presiden Nicolas Sarkozy mengambil mereka sebagai anak angkat.

Kempen yang bertujuan menyindir Sarkozy itu dilakukan berikutan anak lelaki pemimpin tersebut, Jean Sarkozy memohon untuk mendapatkan jawatan sebagai pengerusi sebuah agensi pengurusan sebuah daerah kewangan terkenal di sini.


Jean Sarkozy


Jean, 23, ialah pelajar tahun dua jurusan undang-undang Universiti Sorbonne.

"Ini adalah untuk membantu belia (menganggur) untuk mendapat pekerjaan. Mereka akan lebih mudah untuk mendapat kerja jika mempunyai nama (keluarga) Sarkozy," kata Ketua Pemuda Parti Sosialis, Thomas Le Goff.

Seramai empat aktivis berdiri di hadapan Istana Elysee dengan memegang sepanduk yang memohon menjadi anak Sarkozy.

Dalam satu kenyataan, Parti Sosialis turut menggesa belia menganggur untuk memuat turun borang permohonan anak angkat dari laman web parti dan menghantarnya ke kediaman rasmi Sarkozy kerana 'bapa baru' mereka mungkin boleh menawarkan gaji sepenuh masa dengan gaji lumayan.

Kadar pengangguran belia di Perancis antara tertinggi di Eropah yang mencecah sehingga hampir 24 peratus.

"Penting untuk Sarkozy memahami (masalah ini kerana) peranannya sebagai presiden adalah untuk berkhidmat kepada rakyat dan tidak hanya memenuhi kepentingan orang yang rapat dengannya," jelas kenyataan itu.

Nicolas Sarkozy mempertahankan anaknya.

Walaupun digelar 'Putera Jean' oleh akhbar-akhbar Perancis, Sarkozy tetap mempertahankan anaknya dan menyatakan remaja itu merupakan calon yang berkelayakan walaupun masih muda.

Sumber - AFP

Read Full 0 comments

Cap Jari Da Vinci Ditemui

Analisa multispectral dengan kamera revolusioner menemukan sebuah cap jari Leonardo da Vinci. Cap jari itu mengesahkan keaslian karya pelukis terkenal itu.


Kesan Cap Jari Da Vinci


Peter Paul Biro, seorang ahli forensik seni yang berasal dari Montreal, menemui cap jari itu ketika memeriksa lukisan dengan kamera multispectral revolusioner dari perusahaan Teknologi Lumière, laporan ini disampaikan di Antiques Trade.

Biro yang mempelopori penggunaan teknologi cap jari untuk membantu menyelesaikan sengketa identiti seni. Analisa multispectral bisa telah berjaya menghuraikan setiap lapisan warna, dan memungkinkan campuran pigmen setiap pixel boleh teridentifikasi tanpa perlu mengambil sampel fizikal.

Cap jari yang ditemui sama dengan indeks dan mirip dengan salah satu karya Leonardo, Saint Jerome yang kini ada di Vatican. Saint Jerome merupakan karya awal Leonardo sebelum bekerja sebagai menjadi pembantu, sebelum ini hanya kemungkinan bahawa itu adalah sidik jari miliknya.

Gambar berukuran 13 x 9 inci yang dibuat dengan kapur, pena dan tinta muncul di rumah lelang Christie New York pada tahun 1998, dikenal sebagai "German school, early 19th century,"dan terjual seharga US$19.000.

Sekarang, semakin banyak ahli seni terkemuka setuju bahwa hampir pasti lukisan itu dilukis oleh Leonardo da Vinci dan dinilaikan sekitar US$ 157 juta.

Penentuan masa karbon dan analisis infra merah dari teknik konsisten pelukis berbanding lurus dengan kesimpulan itu, tetapi bukti yang paling menarik adalah fragmen dari sebuah cap jari.Analisis karbon-14 dari naskah kulit tersebut, memberikan anggaran waktu di antara tahun 1440 hingga 1650.

Read Full 0 comments

Kecoh Pin Gambar Nabi Muhammad Di Indonesia

Pin yang mempunyai gambar lelaki yang disebut sebagai Nabi Muhammad beredar di Makassar, Sulawesi. Peredaran pin ini meresahkan masyarakat, khususnya umat Islam.

Pin tersebut pertama kali ditemui oleh seorang anggota Forum Komunikasi Muslimah Makassar. Pin tersebut milik kepada seorang wanita bernama HDY samaran).

Namun HDY mengaku, dia bukan pemilik pertama benda tersebut. Pin itu dibelinya dengan harga Rp 20 ribu (RM7.19) dari seorang wanita bernama MAR. HDY dan MAR selama ini memang kawan perniagaan busana muslimah.



Pin yang menggemparkan itu berbentuk bulat, berdiameter sekitar 5 cm dan berwarna asas hijau muda. Pada pin itu, gambar wajah jejaka yang disebut sebagai Nabi Muhammad sangat tampan.

Hidungnya mancung dengan bibir yang tidak tipis atau tebal. Alisnya juga tebal rapi. Demikian pula matanya yang berwarna cokelat. Kepalanya tertutup serban putih bergaris-garis hijau. Di sebelah telinga kanan terlihat gulungan serban yang menyerupai kembang.

Gambar hanya tampak sampai leher saja. Di bawah gambar, ada tulisan Arab berbunyi Muhammad Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Alihi Wassalam.

Tulisan Muhammad Rasulullah berhuruf besar. Hampir sepuluh kali lebih besar dibandingkan tulisan Sallallahu Alaihi Wa Alihi wa Sallam.
Read Full 0 comments
Related Posts with Thumbnails

Hot Blog

 

© Black Newspaper Copyright by Pulakdah! | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks