blog how to, blog trick, blog tips, tutorial blog, blog hack

Masukkan email anda:

Disediakan oleh: FeedBurner

PULAKDAH FRIENDS

PR & BN = Buah Pala & Kg Berembang (SIAPA ZALIM!!)

Friday, August 14, 2009
PERISTWA PEROBOHAN KH BEREMBANG, SELANGOR(17/11/2006)

Mana orang Melayu nak tolong orang Melayu?
Yang robohkan rumah kami orang Melayu juga… Nak kata Yahudi, tak Yahudi.
Pn. Noraini, penduduk Kampung Berembang
Tengoklah, anak-anakku, jangan kau lupa peristiwa ini bila engkau dewasa kelak. Jika engkau membesar menjadi orang yang berjaya, ingatlah peristiwa ini. Inilah nasib orang-orang miskin macam kita… Buka matamu, ingat apa yang mereka lakukan kepada kita orang miskin, ingatlah sampai bila-bila.

Seorang ibu di Kg. Berembang kepada anak-anaknya disebalik tangisan
Baru minggu lepas pimpinan UMNO sibuk bertekad mengancam menggunakan keris, hendak bermandi darah mempertahankan hak Melayu.

Penduduk yang telah menetap selama 30 tahun di Kampung Berembang, Ampang mendapati rumah-rumah mereka dirobohkan oleh MPAJ dengan kerjasama polis dan anggota RELA meskipun perumahan alternatif mereka hanya akan siap dalam masa 6 bulan. Mereka menyaksikan rumah yang mereka bina selama ini dirobohkan ketika hujan sedang melanda.

Kira-kira 470 penduduk kampung tersebut terpaksa tidur dalam bangsal-bangsal sementara yang dibina untuk berteduh dari hujan lebat yang kerap melanda akhir-akhir ini. Ada sesetengah penduduk yang sedang menghadapi peperiksaan SPM dan STPM. Beberapa penduduk lain pula mengambil keputusan berteduh di surau dengan harapan ia tidak dimusnahkan.

Ironisnya, penduduk di sana dikenali sebagai penyokong kuat UMNO. Dan lebih memilukan lagi, syarikat pemaju tersebut yang diasaskan oleh usahawan Tee Leh Teck, mempunyai dua orang pengarah Melayu yang pernah berkhidmat di dalam UMNO / kerajaan. Syarikat tersebut juga mempunyai hubungan rapat dengan Permodalan Negeri Selangor Berhad - syarikat milik kerajaan negeri. Syarikat kerjasama antara PNSB dan pemaju tersebut juga gagal menghantar akaun diaudit kepada Pendaftar Syarikat sejak tahun 2000.

Pn. Noraini yang dipetik kata-katanya diatas juga terpaksa menanggung kecederaan anaknya, yang ditampar oleh anggota MPAJ dan dipukul dengan perisai FRU. Semalam seorang rakan menghantar SMS bertanya lanjut insiden tersebut kerana salah seorang pemandu di syarikatnya tinggal di sana. Lebih 20 aktivis yang cuba membantu penduduk Kg. Berembang ditahan polis.

Menurut Star, seorang penduduk kehilangan 10,000 cucuk sate yang disediakan untuk sebuah rumah terbuka ketika Kg. Berambang dimusnahkan.
Yang lebih menarik lagi, surat daripada Pejabat PM meminta agar tindakan MPAJ tersebut dihentikan tidak dihiraukan, kerana kerajaan negeri memberikan kebenaran. SUHAKAM juga telah meminta agar MB Selangor menjelaskan tindakan tersebut. Ketua Penerangan Keadilan, Tian Chua, merakamkan catatan peribadinya ketika peristiwa tersebut.
Seperti kata kenalan saya, Tony Pua, tiada siapa mempersoalkan hak pemilik tanah untuk meminta mereka berpindah. Tetapi penduduk Kg. Berembang sudah tinggal di sana selama 30 tahun, dan perumahan alternatif mereka belum siap. Di mana perikemanusiaan pemaju dan PBT?






1 September roboh Kg. Buah Pala (14/8/2009)
PULAU PINANG - Penduduk Kampung Buah Pala di sini diberi tempoh sehingga 1 September ini untuk mengosongkan rumah masing-masing sebelum tindakan meroboh dilaksanakan sepenuhnya.

Keputusan itu dicapai setelah rundingan diadakan bersama polis, wakil penduduk, bailif mahkamah dan pemaju Nusmestro Ventures (P) Sdn. Bhd. petang semalam.

Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Azam Abdul Hamid yang mewakili polis dalam rundingan tersebut berkata, persetujuan telah dicapai dan atas permohonan wakil penduduk, tarikh meroboh dilanjutkan sehingga 1 September.

"Pihak pemaju telah bermurah hati atas perikemanusiaan menangguhkan kerja-kerja meroboh rumah penduduk hari ini (semalam)," katanya selepas rundingan tiga pihak tersebut diadakan dalam sebuah van Balai Polis Bergerak di sini.

Azam berkata, penangguhan itu diberikan atas permintaan wakil penduduk untuk memberikan masa bagi mencari penempatan sementara dan mereka turut memberi jaminan akan bekerjasama dan berpindah secara aman.

"Saya diberitahu oleh wakil penduduk bahawa kemungkinan mereka sendiri akan robohkan rumah mereka," katanya sambil berharap tidak akan ada mana-mana pihak sama ada parti politik dan pertubuhan cuba mengeruhkan atau mengambil kesempatan terhadap keputusan itu.
Sementara itu, Penolong Setiausaha Pertubuhan Penduduk Kampung Buah Pala, C. Tharmaraj berkata, kerajaan negeri telah menghampakan penduduk kampung kerana gagal menunaikan janji.





Bagi aku kerajaan PR lebih berperikemanusiaan kerana lebih bertolak ansur dan akur dengan kemahuan penduduk (walaupun masih ada yang tidak berpuas hati).

Aku berani JAMIN 100%, jika Pulau Pinang ditadbir oleh kerajaan BN sehingga semalam..
PASTI
Penduduk Kg Buah Pala akan mengalami nasib yang sama seperti penduduk di Kg. Berembang.
Berita berkenaan Kg Berembang semasa pemerintahan Khir Toyo langsung tidak disentuh dalam akhbar utama.
Sekarang..
SIAPA LEBIH ZALIM?!
:author faethal
Read Full 0 comments

Kata-kata Terakhir Ust Asri Rabbani..



"Aku adalah pengejar syurga akhirat,bagiku dunia ini adalah tempat mempersiapkan segala sesuatu untuk meraih syurga akhirat;aku yakin bahawa syurga akhirat tidak akan pernah dapat aku raih kecuali aku boleh menikmati syurga dunia terlebih dahulu.Maka rumah dan keluargaku adalah syurga dunia paling indah buatku. Tempat kerja syurga dunia harianku. Tetangga, masyarakat,dan bangsa adalah syurga duniaku yang lebih luas.Ke manapun dan sampai bila-bila pun syurgaku selalu bersamaku..."
http://asrirabbani.blogspot.com/

"Bagi saya, Allahyarham adalah pahlawan sejati kepada perkembangan muzik nasyid kontemporari. Dialah pahlawan yang akan mengetuai gerakan kami.
"Dialah satu-satunya orang yang akan menjadi rujukan dan inspirasi penyanyi nasyid baru. Saya sendiri membesar dengan lagu-lagu dendangan Allahyarham sewaktu Allahyarham masih bersama Nada Murni lagi,"

Che Amran Raihan

"Saya individu yang mendengar muzik setiap hari tetapi setiap kali mendengar nyanyian daripada Allahyarham, telinga saya bagaikan tertusuk sesuatu yang indah.
"Suaranya benar-benar mempunyai aura dan merupakan anugerah Allah yang paling berharga,"

Ramli MS

"Ini kehilangan yang besar pada industri muzik sebab ramai orang yang membesar dengan lagu-lagu Rabbani. Saya sendiri terkejut sebab tidak tahu dia ada penyakit kronik kerana dua tiga hari sebelum ini saya baru jumpa arwah dan tidak nampak sebarang perubahan langsung.
"Arwah juga seorang yang baik. Tanyalah sesiapa sahaja, pasti tiada seorang pun yang tidak suka akan personalitinya,"

Yassin Brothers

Ini pula perbualan terakhir Allahyarham Ust Asri dengan sahabatnya Man..
Semuanya bermula dari satu panggilan, tengahari 12 Ogos 2009….

ASRI Assalammualaikum! Man, anta kat mane?
AKU Kat syurga... hehehe (gurau. Sebenarnya baru bangun tidur)
ASRI Cit! ana pun nak jadi cam anta lah! Hahaha… (melayan gurauan)
AKU Maqam ana lain, hehehe. Anta, ALLAH jemput direct; lagi hebat!(masih lagi mood gurauan @ isyarat?!)
ASRI Dah! Dah! Jadi tak jumpe?
AKU Jadi. Kenape?
ASRI Jumpe lewat sikitlah. Ana nak meeting dengan rabbani. Pas tu jumpa Pyan jap kot.tapi tak tahu lagilah…
AKU Cam ni lah! Anta setel semua, anta call. O.k?
ASRI O.k! Insya'ALLAH

Seperti yang dirancang kami pun bertemu di area Taman Dr. Ismail. Kami bercerita segala kisah yang mungkin termasuklah perihal Rabbani, tugas dakwah dan agenda projek baru bersama.

AKU Insya’ALLAH, takde aral melintang album zikir baru anta dengan Hijjaz kuar Ramadhan ni

ASRI Album mane ni?
AKU Kan kita ade dua album yang belum release lagi.Satu, yang amalan orang-orang melayu.Satu lagi yang Ratib Hadad tu
ASRI Abis anta kuar mane dulu?
AKU kuar yang ada amalan tok janggut, mat kilau, tokku paloh tu. O.k tak?
ASRI mmm…bagus gak tu. Jarang ada konsep album macam tu.Paling kurang ada gak yang amalkan. Ana pun dapat saham kat sana nanti.
AKU Anta tahu title album ni
ASRI geleng kepala. Kemudian didongak-dongak kecil kepalanya dengan matanya yang turut bergerak-gerak sebagai isyarat mahu tahu.
AKU Amalan Perisai Ghaib!

ASRI Fuhyooo!!! Masya’ALLAH! Masalahnya ana sendiripun tak ghaib lagi.
AKU mana tau….tah-tah anta ni dah jadi wali …..
ASRI Amin!!!!Kami gelak besar selepas tu. Semua yang ada di restoran itu memandang.
ASRI Man, anta nak tengok ana ghaib tak?

AKU Cubalah…….hehehe
ASRI Tapi kalau ana tak datang balik, anta cari ana tau. Jangan nangis lak….Kemudian, ASRI bangun dari tempat duduk dan berlalu dari situ…
AKU Hah!? Nak pi mana pulak tu???

ASRI Tandas lah! Ni ghaiblah ni.Ghaib dari mata anta…(tersengih)
AKU tergelak. Tersengih.

Pandai ASRI kenakan AKU. Beberapa minit kemudian,
ASRI kembali.Kami pun bercerita layaknya seorang sahabat dengan sahabat – persis abang dan adik; tentang buku ASRI yang terbaru. AKU ceritakan susunan buku yang hampir siap itu.

ASRI Okey tu…tapi ana letak tajuk buku kali ni boleh?
AKU cantikkkk! Apa dia?
ASRI Maaf, Kalau Aku Tak Sempurna…. Ok tak?
AKU Wah! Ini sudah lawan ayat namanyer….hehehe


Tawa kami berderai lagi…..Kami terus berceritera lagi, tentang jodoh AKU pun ada; sempat juga sekali dua AKU terkena sedas dua nasihatnya. Kata-katanya kali ini begitu mengesan sangat di hati AKU.

ASRI Man…apa pun, ana setuju jer dengan anta.Ana nak balik awal lah ari ni. Rasa letih. Penat.Esok 9 pagi nak gi RTM , ada program…
AKU Okeylah! Anta baliklah terus. Rehat.


Kami pun bersalaman. Kuat genggamannya. Ditepuknya bahuku beberapa kali. Kami berpecah arah. Tak jauh kaki AKU melangkah, ASRI memanggil.

ASRI man, anta tahu tak? Dah lebih 15 tahun kita berkawan kan.Tapi takde satu pun gambar ana dengan anta.Meh! Sini kita tangkap gambar jap…
AKU hahaha…merepeklah! Tak penting tu. Lain kali ajer lah.Malu lah nak bergambar dengan orang yang wajah ahli syurga ni

ASRI ketawa melihat keletah malu-malu kucing AKU. Dan aku pun terus meninggalkannya tanpa menunaikan permintaan itu.

Yups! Permintaan terakhirnya… kami berpisah untuk berpisah selamanya!Ya ALLAH…aku rindu. Aku semakin rindu. Rindu sangat.

“33 jam yang lalu, dia masih tak lokek dengan senyuman, dia mampu bercanda tawa di sebuah pertemuan hati ke hati. Tapi hari ini tadi, dia kaku – diam seribu bahasa – namanya ku panggil tak bersahut lagi. Tangan yang semalam bersalaman, menjadi tangan yang memandikannya; mengkafaninya.Ya ALLAH benar kah semua ini?Mimpikanlah ini semua!!!!!”
Dari sini
Read Full 0 comments
Related Posts with Thumbnails

Hot Blog

 

© Black Newspaper Copyright by Pulakdah! | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks